Geef een draai aan je businessmodel

reuzenrad

Wat wij een reuzenrad noemen, is voor Amerikanen een Ferris Wheel. Om dat te snappen, moet je terug naar 1893. In Chicago werd toen de 400ste verjaardag van Columbus' ontscheping gevierd, met een wereldtentoonstelling. De organisatoren zochten iets opzienbarends. George W. Ferris zag dat in een groot fietswiel, het eerste reuzenrad.

 

De stalen constructie van de bruggenbouwer uit Pittsburg werd een speciaal commercieel succes. Niet alleen op de wereldexpo maalde het een onverwachte 20 miljoen euro (verrekend naar vandaag) bijeen. Het werd een businessmodel dat in alle uithoeken van de wereld nog steeds de ronde doet.

 

Hoe komt dat? Het steunt op een simpel idee, mensen snappen het als ze het zien. Het gaat ook over weerkerende vraag en aanbod, in een wentelend systeem. En ieder rondje levert vooral gevoelens op, niet meteen iets nuttigs of tastbaars.

 

In tegenstelling tot de Eiffeltoren, staat het eerste reuzenrad al lang niet meer overeind. Op de keper beschouwd kende het zelfs een aangrijpende finale. De erfenis die Ferris achterliet is daarom niet minder bijzonder, zeker als het niet helemaal zo bedoeld zou zijn geweest…

Peter T'Hooft, 11 maart 2017