Suspect, prospect, lead…

Contacten organiseren in een CRM-systeem? Hoe hiermee beginnen? Welke opdeling zorgt voor een goede basis om verder op te bouwen?

tag

Klanten komen niet zomaar binnenwandelen. Ze komen voort uit relaties die stap voor stap werden uitgebouwd.

 

Een CRM-systeem ondersteunt verkopers tijdens het traject van relatie tot klant. In zo’n systeem worden contacten opgeslagen, interacties gerapporteerd, taken toegewezen, transacties geregistreerd, tags toegekend…

 

Een goed systeem labelt iedere fase waarin een relatie zich bevindt. Voor een contact een klant werd, kwam de lead, prospect en suspect.

SUSPECT

Dit zijn de consumenten of organisaties waarmee we graag zaken willen doen. In deze fase is er nog geen informatie uitgewisseld. We kennen de doelgroepen voor ons aanbod. We hebben de mogelijke klanten geïdentificeerd waarmee we een relatie willen opstarten.

PROSPECT

Er is een contact geweest met de potentiële klant. Onze oplossing wordt overwogen als een antwoord op de behoefte waarmee de consument of organisatie zit. In deze fase willen we enthousiasme voor ons aanbod opbouwen.

LEAD

Onze oplossing wekte interesse. De potentiële klant wil de kost van ons aanbod kennen. Er wordt een offerte doorgestuurd of een prijs voorgesteld. Op dit moment ligt onze focus bij het afsluiten van de deal.


Contacten opslaan in Teamleader

Een degelijk CRM-systeem zorgt ervoor dat klantengegevens vlot geregistreerd en gebruikt worden. Teamleader laat tegelijk toe dat bedrijven en contacten in een handomdraai getagd en gesegmenteerd worden. Dit levert doorlopend bruikbare inzichten op.

 

> Ik wil Teamleader gratis proberen


customer journey

Om commerciële contacten in kaart te brengen, worden relaties opgedeeld in fases. Deze fases danken we aan Elias St. Elmo Lewis. Eind van de negentiende eeuw stelde hij de customer journey op. Een van de vormen waarin we dit kennen is het trechtermodel.