marketing zonder reclame in 4 stappen

Vrije beroepers hebben cliënten of patiënten. Alleen… mensen gaan niet meer als lijdend voorwerp naar de advocaat, notaris, architect, accountant, dokter of tandarts. Ze zijn geïnformeerd. Ze komen met verwachtingen. Ze zijn ook klant geworden.

 

Klanten kopen geen eieren. Ze kopen voeding. Ze willen oplossingen voor problemen. Dáár willen ze meer over weten. Geef ze die informatie en je bouwt aan een relatie. Die relaties heb je nodig. Want klanten krijgen meer keuzes dan ooit tevoren.



WAAR KLANTEN VANDAAN KOMEN

Het woord 'klant' komt van het oudfranse 'chalant'. Je herkent het nog in de term nonchalant: ongeïnteresseerd. Chalant betekent het tegenovergestelde: geïnteresseerd. Mensen die interesse hebben in oplossingen voor bepaalde problemen, dat zijn klanten. Contentmarketing bouwt relaties met klanten op via interessante informatie. De uitkomst is marketing zonder reclame.


STAP 1: analyseren

Geen inzicht, geen uitzicht. Zien hoe de markt ineensteekt, daar begint contentmarketing. Jouw huidige en ideale positie hierin vatten, is fundamenteel.

 

= Hoe ziet jouw ideale klant eruit?

= Welke media kun je gebruiken?

= Hoeveel aandacht heb je nodig?

 

De analyse sluiten we af met een reeks richtlijnen. Hiermee wordt jouw identiteit gedocumenteerd, jouw doelgroep getypeerd, jouw doelstelling bepaald.



stap 2: plannen

Een doel zonder plan is niet meer dan een droom. Contentmarketing uitrollen verloopt volgens een programma. De customer journey van jouw klanten is de leidraad.

 

= Wat zul je doen?

= Wanneer doe je het?

= Wie doet wat?

 

Een contentkalender is het resultaat van gerichte planning. Acties worden gelinkt aan doelstellingen. Taken worden verdeeld. Plannen worden doorlopend bijgestuurd (zie punt 4).



stap 3: uitvoeren

Ideeën duiken vlotter en sneller op dan je ze kunt uitvoeren. Uitvoeren kost moeite. Uitvoeren kost tijd. Contentmarketing zonder content, dat blijft helaas een lege doos.

 

= Waar beginnen we?

= Welke bronnen zijn er?

= Wat is de maatstaf?

 

Jouw site wordt bijgewerkt. Social media wordt afgestemd op jouw doelgroep. Blogs worden gepost. Er wordt voor zoekmachines geoptimaliseerd. E-mailmarketing wordt ingezet.



stap 4: bijsturen

Falen bestaat niet. Feedback is wat telt. Contentmarketing is een brutaal eerlijke competitie. Resultaten moet je verdienen. Je kunt ze niet kopen.

 

= Wat vragen klanten?

= Wat gebeurt er in de markt?

= Wat werkt er?

 

Het duurt makkelijk drie maanden voor je resultaten ziet in Google Analytics, Search Console, Facebook, Twitter, LinkedIn… Marketing zonder reclame evalueren we daarom per kwartaal.



→ Moeilijk? Als het makkelijk was, zou iedereen het doen.

kip kijkt mee