Stormloop in je mailbox

Enkele maanden na het einde van de Tweede Wereldoorlog vlogen vrouwen mekaar in de haren. In verschillende Amerikaanse steden barstten nylon-riots uit. Alles kwam door die oorlog. Omdat nylon gerantsoeneerd werd, vonden DuPont's nieuwerwetse hozen uit 1939 geen toegang tot de markt. De vraag naar nylonkousen bleek zo explosief dat de bom na meer dan 5 jaar tikken barstte.

 

Na 4 maanden was de kousenproductie helemaal op dreef. Ze kwamen met duizenden in duplo de band afgerold, om vrouwenbenen op te sieren. In 1967 kregen ze een panty-update, om met minirokjes nog meer aandacht op te eisen. Zo maken ze hun aspiraties ondertussen mooi waar.

 

Vandaag zijn het e-mails die met de lichtzinnigheid van een stormloop op je afbenen. Volgens Radicati krijg je er meer dan 100 per dag. Volgens McKinsey gaan ze met haast 30% van je werktijd lopen. Ze willen meteen antwoord krijgen. Dat tijd geen rek heeft, deert ze niet. Dat ze voor asynchrone communicatie bedoeld waren, is lang vergeten.

 

Gun je mailverkeer geen plaats voor rellen. Gebruik de grondregel van Carl Jacobi om zo'n nefaste situatie te vatten: 'mann muss immer umkehren'. Mailverkeer doseren begint bij de bron. Hou het in een e-mail best bij 1 onderwerp. Denk 2 keer na voor je een cc- of bcc toevoegt. Tel tot 3 voor je per mail reageert.

 

Eigenlijk zou een filosoof z'n hoofd over zo'n fenomenen moeten breken. Iemand als Ivan Illich die ons graag liet stilstaan bij ons onbezonnen gebruik van technologie. Of zullen we het allemaal maar op z'n beloop laten? En hopen dat het beste dat we te bieden hebben overeind blijft…

Peter T'Hooft, 1 april 2017