Voor elke euro die je uitgeeft aan e-mailmarketing krijg je er zesendertig terug. Als je het goed aanpakt, tenminste. Hoe? Slimme ondernemers abonneren zich op mailfixers, de naam van mijn nieuwsbrief. Je vindt verderop enkele vorige terug.
Zodra een mailbericht op een desktop computer groter is dan 102 KB kan Gmail een bericht ‘clippen’. Op het scherm staat dan te lezen: [Message clipped], plus een link: ‘Read entire message’. De ontvanger moet doorklikken om alles te kunnen zien.
Het overkomt de besten. Niet alleen op vrijdag de dertiende. Je mailt een actie of een nieuwsbrief naar je adressenlijst. Wat blijkt? Er staat een verkeerde prijs in. En auw, de links werken niet. Voor al die gevallen is het handig een sorry- of excuusmail klaar te hebben. Dat bespaart je veel tijd en denkwerk.
Een promotie brengt tijdelijk de balans tussen prijs en waarde uit evenwicht. Het doel is om klanten te activeren. Let op, focus elke actie op de drie elementen. Strooi nooit zomaar korting in het rond. En begin alvast met deze gouden tip …
Gmail begon ermee in 2013. Outlook heeft ook al lang zoiets. En Apple lanceert het binnenkort voor iOS: geautomatiseerd sorteren van je binnenkomende mails. Wat kan nu het gevolg zijn? Wees gerust, gewone mails vinden nog altijd hun weg naar de primaire inbox. Maar …
Zet onder je bericht een e‑mailhandtekening. Altijd? Toch zeker als je iemand de eerste keer mailt of antwoordt. In een lange reeks heen-en-weerberichten kun je na een tijdje je handtekening weglaten.
Met welk e‑mailadres ga jij naar klanten en abonnees mailen? Denk goed na. Want een goed gekozen verzendadres creëert vertrouwen bij je doelgroep. Zodat ze vlot je marketingmails openen.
Ga je binnenkort met vakantie? Op zakenreis? Hoe laat je je klanten, relaties en leveranciers dan weten dat je enkele dagen of weken niet aan het werk bent? Stel in de perfecte out of office in.
Worden we niet allemaal overdonderd door een massa informatie? Gevolg: we lezen onze mails niet meer woord voor woord. We scannen. En onze ogen stuiteren naar beneden – pats naar het PS. Let er zelf maar eens op.
Je krijgt een foutboodschap van de mailserver terug als je naar onbestaande mailadressen mailt. Let op, dat is schadelijk voor je afzenderreputatie. En zo wordt jouw e⁃mailmarketing een rondje sneeuwballen gooien in de woestijn.
Google en Yahoo kwamen met nieuwe richtlijnen voor e‑mailcampagnes in 2024. Eén richtlijn zegt: hou je spamscore onder de 0,3%. Met andere woorden, zorg voor mails die welkom zijn bij je doelgroep.