Je e-mailhandtekening


Je e-mailhandtekening

Weet je nog de tijd van de postkaarten? Soms kreeg je eentje van iemand op vakantie: ‘Alles goed hier in Saint-Tropez. Ook heel warm!’

Maar hun naam waren ze vergeten op het kaartje te zetten. Gelukkig wist je dat tante Josée dat altijd deed.

Doe niet zoals tante Josée als je mailt. Zet onder je bericht een e‑mailhandtekening. Altijd?

Toch zeker als je iemand de eerste keer mailt of antwoordt. In een lange reeks heen-en-weerberichten kun je na een tijdje je handtekening weglaten.

Wat erin moet …

  • Niet te veel (bijv. je e‑mailadres is zinloos)
  • Je volledige naam (correct geschreven)
  • Je functie (als dat context oplevert)
  • Je telefoonnummer (liefst gsm‑nummer)
  • Link naar je website (kan, maar niet essentieel)
  • Als je klanten over de vloer krijgt: je adres & parkeertips
  • Een logo kan (als branding belangrijk is voor je business)
  • Foto van jezelf: beter idee (want is persoonlijker)
  • Socials? Link naar je profielen (met mate, want te veel links in een e‑mail kunnen spamfilters triggeren)

Eronder kan ook nog …

  • Disclaimer: zeker als je met héél serieuze zaken bezig bent (advocaat, medisch, revisor, boekhouder, …)
  • Extra's: promotie, invitatie, informatie, … Maar maak het niet te bont. Wissel zo'n e‑mailhandtekening met call‑to‑action af met een zakelijke versie.

Keep it simple

Hou rekening met wat kan in een e‑mail. Kies een lettertype dat werkt. Test je handtekening ook in dark mode. Check hoe ze overkomt op een smartphone. En let op met afbeeldingen die niet inladen.

Let op met trackers

Trackers in je e‑mailhandtekening zetten? Denk niet dat het conform de privacywetgeving is. Vermijd het. Bovendien is het voor primaire mails nogal sneaky om te loeren naar de opens en kliks van je ontvanger.

Zet alles niet in een afbeelding

Je ontvanger kan gegevens uit je handtekening dan niet copy-pasten. Linken is ook lastig. De resolutie valt vaak tegen en de afbeelding wordt soms reuzegroot (of piepklein, op smartphone). Plus: bij nogal wat ontvangers openen geëmbedde afbeeldingen niet zomaar in de e‑mail …


Kortom, je e‑mailhandtekening lijkt een detail, maar bepaalt wel hoe je jezelf presenteert. Doe niet zoals tante Josée. Maak er werk van: contacteer mij.