Gmail begon ermee in 2013. Outlook heeft ook al lang zoiets. En Apple lanceert het binnenkort voor iOS: geautomatiseerd sorteren van je binnenkomende mails.
Gmail gebruikt een geavanceerd algoritme. Dat bepaalt in welke sectie een bericht moet belanden: Primary, Promotions, Socials of Updates. Hoe?
Google houdt de lippen stijf op elkaar. Wel weten we dat Google zich baseert op de inhoud van de e-mail en de gebruikelijke interactie tussen jou en je abonnees.
Wat kan nu het gevolg zijn? Wees gerust, gewone mails vinden nog altijd hun weg naar de primaire inbox. Maar …
Je marketingmails komen terecht in de promobak. De berichten in dat bakske vol met promo geven je abonnees geen push-notificatie. En ze tellen ook niet in hun aantal ongelezen mails.
Ik hoor je al jammeren: ‘Waarom nog promo- en marketingmails versturen?’ Rustig, het klopt dat abonnees je bericht niet even snel zien als een primaire mail. Maar denk verder …
Personaliseer je mails. Niet alleen in de body, maar voeg ook de naam van de ontvanger toe aan het e-mailadres.
Zorg dat je e-mailadres in de contacten van je ontvanger terechtkomt. Lok reply's uit.
Mail met een adres dat al in de lijst van je ontvangers staat (als dat past bij de mail die je verstuurt).
Regel je authentificatie (SPF, DKIM, DMARC) en stel domain alignment in – als je mailplatform dat aanbiedt.
Hou de content van je mail (onderwerpregel en inhoud) informatief, maak het niet promotioneel.
Laat je marketingmails gerust in de promobak landen. Optimaliseer je aanwezigheid in die tab door je promotionele mails beter te maken in plaats van trucjes te gebruiken.
Brengt de geautomatiseerde sortering van binnenkomende mails jouw marketinginspanningen toch aan het wankelen? Laten we een stevige aanpak uitwerken: neem contact op.