Peter T'Hooft, jouw mailfixer

E-mailautomatisatie

Mailen kan ook vanzelf gaan


Antwoord geven nog voor een vraag gesteld werd? Iets vertellen of verzoeken op exact het juiste moment? Slimme berichten waar je zakelijke relaties beter van worden? Functionele mails om zonder moeite praktische zaken te regelen?

Met mailautomatisering kun je vanzelf e-mails laten verzenden: de juiste boodschap, op het juiste moment, bij de juiste persoon, … Daar draait het om, als je het goed aanpakt tenminste.

 

Dat fix ik! Weerkerende berichten optimaal instellen. Helder geformuleerd en gepersonaliseerd, zodat de boodschap binnenkomt. Transactionele of marketingmails die toekomen bij je ontvangers.

Welke mailreeksen kun je in gebruik nemen?

Verwelkom nieuwe klanten met informatie om vlot met je bedrijf samen te werken; mail na aankoop tips voor het gebruik; breng achtergelaten winkelwagentjes weer onder de aandacht; zet een reeks op om nieuwe medewerkers te onboarden; vergeet verjaardagen – kan ook van een installatie of overeenkomst zijn – niet; vraag naar een net promoter score wanneer dat zinvol is; volg een bevraging automatisch op met een reviewverzoek; mail een couponcode als een klant voldoende aankopen deed; denk ook aan mails om iets te verifiëren of te confirmeren, wachtwoorden weer in te stellen, dubbele opt-ins te vragen, track-and-trace aan te bieden, betaalverzoeken en -herinneringen te verzenden; stuur inschrijvers een reminder voor een event doorgaat; verzend creatieve opvolgmails; … 

MailerLite

Europees mailplatform waar je al een heel eind mee komt.

Reviewplatform

Vraag klanten naar een beoordeling en verzoek om een review.

Zeven cruciale punten voor het automatiseren van e-mails

… punt 1:

Alles begint bij data. Denk in de eerste plaats aan het e-mailadres. Dat is een unieke ontvanger; kan niet gebruikt worden voor meerdere personen. Aan dat mailadres koppelen we een naam, tijdstippen, gedrag, interesses, locaties, …

… punt 2:

Gegevens kunnen uit verschillende systemen komen. Die koppelen we aan het mailplatform. Zo'n integratie kan met een CRM-systeem, webshop, boekhouding, boekingapp, …

… punt 3:

Voor we een automatisatie instellen, werken we een script uit. Hierin worden stappen en logica bepaald. Als dat op punt staat, wordt de inhoud bij elke mail uitgeschreven. 

… punt 4:

In je mailsysteem stellen we triggers en mailings in. Content wordt uitgewerkt in HTML. Hiervoor kan een passende template in gebruik genomen worden. Ook gestructureerde data (denk aan Summary Cards) krijgt de nodige aandacht.

… punt 5:

Bij een goede mailautomatisatie wordt verregaand gesegmenteerd en gepersonaliseerd. Segmentatie kan triggers activeren. Personalisatie maakt dat de boodschap op maat van de ontvanger is.

… punt 6:

Voor de mailreeks in gebruik genomen wordt, volgt een testronde. De weergave in verschillende mailclients, personalisatie, integraties, deliverability, toegankelijkheid, … passeert verschillende testsystemen.

… punt 7:

Na lancering worden actieve mailautomatisaties – zeker bij de opstartperiode – gemonitord. Wat werkt? Wat werkt niet? Als dat zinvol is, wordt bijgesteld.


Makkelijk met integraties

Je ESP kan met verschillende systemen verbonden worden. Via een API kun je automatisch gegevens doorgeven die een mailreeks opstarten.

Verzending triggeren

Mailreeksen starten aan de hand van data die bij een contact hoort. Dat verloopt efficiëntst via integraties die gegevens tussen systemen uitwisselen.

Logische reeksen

Je kunt een trigger koppelen aan een reeks voorwaarden. Zo kun je haarfijn bepalen of en wanneer een trigger een mailreeks laat starten.