Waarmee doe-het-zelf marketing steeds moet beginnen

winkelwagentje

Honderd jaar geleden gebeurde iets ondenkbaars. Klanten moesten zelf aan de slag. In 1916 opende Clarence Saunders de eerste winkels waar kopers hun boodschappenlijstjes zelf bijeenscharrelden en enkel nog aan de kassa passeerden om af te rekenen. Een groot deel van de job van de winkelier zat erop. De klant deed het zelf.

 

Selfservice werd een attractief businessmodel. Je verschuift het werk naar de klant, terwijl je toch z'n centen krijgt. Zo zijn we sinds 1916 bankier, meubelmaker, ober, reisorganisator, pompbediende, drukker, verzekeraar… geworden. Digitalisering en webtoepassingen geven dit model een extra boost.

 

Ook de marketingwereld wordt overstelpt met online tools waarmee ondernemers zelf aan de slag kunnen. Da's een onafwendbare evolutie, die goed uitpakt als je het op de juiste manier aanpakt.



hoe je weet Wat je nodig hebt

Wanneer je een warenhuis binnenwandelt, moet je weten wat je nodig hebt. Dat staat na meer dan 100 jaar selfservice als een paal boven water. Zomaar inkopen doen staat gelijk aan tandwielen, wijzerplaat, wijzers… omhoog gooien en verwachten dat er een horloge naar beneden valt.

 

Negeren wat je nodig hebt, is geen strak programma. Plannen is essentieel als je zelf voor de oplossing van een probleem moet zorgen. Doe-het-zelf marketing maakt hier geen uitzondering op.

 

Een strak plan voor marketing? Dat begint bij het begrijpen van jouw markt, jouw positie en jouw ambitie.



Zo begrijp je jouw markt

Om de markt te vatten waarin je actief bent, kun je die vanuit drie invalshoeken kijken:

 

1 / Jouw vakgebied

2 / Jouw klanten

3 / Jouw concurrenten

 

Vakkennis is cruciaal. Dat hoeft niemand jou te vertellen. Zonder expertise ben je waardeloos. Die expertise ontwikkelt voortdurend en dat volg je natuurlijk op de voet.

 

Klanten zijn haast even cruciaal. Wat leeft er bij mensen die naar een oplossing zoeken? Met welke vragen lopen ze rond? AnswerThePublic verwerkt vragen die surfers in Google ingeven en presenteert ze in inspirerende schema's. Probeer deze tool en ontdek welke woorden patiënten en cliënten hanteren.

 

Kijk in de achteruitkijkspiegel naar concurrenten. Dat zijn niet alleen confraters die hetzelfde doen als jij. Observeer succesvolle nieuwe spelers die een alternatieve oplossing aanbieden voor de problemen die jij aanpakt . De markt verandert. Steeds sneller. Raak niet achterop.



Zo bepaal je jouw positie

Klanten hebben drie wensen. Ze zullen ze haarfijn voorstellen, in volgorde van belangrijkheid:

 

1 / Ze willen de goedkoopste oplossing

2 / Ze willen meteen een oplossing (en snel, graag)

3 / Ze willen een oplossing die perfect is

 

→ Uiteindelijk willen klanten steeds de perfecte oplossing. Onthou dat voor later.

 

Voor alles is het tijd voor jouw eerste indruk. Wanneer een cliënt of patiënt voor jouw kantoor of praktijk kiest, hebben ze op een verwachting afgestemd. Jouw eerste indruk gaf antwoord op een wens die hardst om aandacht schreeuwde. Jij kiest waarop je wilt focussen:

 

1 / Leg je de focus op prijs?

2 / Leg je de focus om snelheid?

3 / Leg je de focus op kwaliteit?

 

Positionering, zo noemt een marketeer die focus. Zo'n positionering vind je meteen terug bij bekende merken. Zie je in waarmee Bentley, Coolblue, Ryanair… het verschil willen maken?

 

Natuurlijk moet jouw klemtoon overeenstemmen met wat jij zult leveren. Jouw kwaliteiten en organisatie bepalen jouw identiteit. Jouw marketing is een doodgeboren kind, als je niet realiseert wat je verkoopt.

 

Lumineus idee? Alle wensen van jouw klanten tegelijk invullen? Helaas heeft dat geen impact, is dat niet geloofwaardig en is dat een lijnrechte weg naar een faling.



zo maak je jouw ambities waar

Expertise is de grondstof van intellectuele beroepen. Die grondstof wordt aangewend om ambities waar te maken. Marketing draagt hiertoe bij:

 

1 / Om van te kunnen leven

2 / Om jouw leven inhoud te geven

3 / Om te evolueren in het leven

 

Er is geld nodig om dingen te kunnen doen. Zorg dat je concrete financiële doelen stelt en stem jouw organisatie hierop af. Weeg investeringen in marketing af tegen deze resultaten.

 

Ambities zijn niet alleen financieel. Voelt dit aan alsof je net hoorde dat de Sint niet bestaat? Of snap je waar dit over gaat? Leg deze ambitie vast in een visie en missie. Maak het niet te melig. Zo zet je woorden aan het werk.

 

Iedere dag hetzelfde doen. Dat werkt afstompend. Een job die verrijkend is, doe je telkens weer ietsje beter. Kaizen, zo noemen Japanners het. Je herkent het ongetwijfeld in jouw dagelijkse praktijk. Communiceer over wat je leert.



Mensen verwerken online gemiddeld 500.000 woorden per dag. Op zo'n gemiddelde dag krijgen ze 5.000 advertenties naar hun hoofd geslingerd. Dat maakt het niet eenvoudig om hun aandacht te krijgen. Nog moeilijker is hun aandacht te behouden.

 

Zorg voor een verhaal dat niet alle richtingen tegelijk uitgaat. Leer er meer over en spreek af voor een verkennend gesprek. Zodat jouw doe-het-zelf marketing op kruissnelheid de juiste richting uitgaat.

Peter T'Hooft, 29 juni 2018