Het beste e-boek voor jouw praktijk

gouden boek

In 1943 werd een kanaal gegraven langs de Strimon, een rivier in het zuid-westen van Bulgarije. Een onbekende man vond toen een gouden boek dat nu gestaafd staat als het oudste ter wereld. Zestig jaar na z'n vondst, stond hij het artefact van zeshonderd voor Christus af aan een Bulgaars museum.

 

Het boek heeft een waarde die niet in geld te vatten is. Dat komt niet door de inhoud. Dat komt ook niet door het goud waaruit het gemaakt werd. Dat komt doordat het een uniek exemplaar is met een unieke leeftijd. Het is het oudste verhaal ter wereld, in zes verzamelde pagina's gevat. Wat dat verhaal om het lijft heeft, is bijzaak. Dat goud, da’s slechts een frappant feature.

 

Boeken zijn door de eeuwen heen gemeengoed geworden. Eerst was er de boekdrukkunst. Daarna gaf digitalisering de materiële waarde van het boek een kolossale knauw. Wie dat wil, kan vandaag zonder moeite een e-boek publiceren. Inhoud werd de bepalende factor voor de waarde van een werk.

 

Verhalen met niets om het lijf zijn de facto waardeloos. Knappe kleurtjes en passende plaatjes houden geen enkel contentmarketing e-boek overeind. De informatie die ze iemand geven, dat is bepalend.



geen reclame in jouw e-boek

Mensen die jouw e-boek willen lezen bevinden zich in de eerste twee fases van hun customer journey. Ze weten (1) dat ze een probleem hebben en (2) ze zijn op zoek naar een oplossing.

 

Neen, ze zijn nog niet op zoek naar jou. Dat komt misschien in een volgende fase (3: een aankoop overwegen). Daarover zullen ze heus geen e-boek lezen. Dan kun je hen die blitse brochure over jouw praktijk toestoppen. Dat boekje dat je zelf wellicht maar een keer las (toen het gedrukt ging worden).

 

Laat je er niet toe verleiden om ronkende reclame in jouw e-boek te stoppen. Ook al heeft jouw logo zoveel gekost, gebruik zelfs dat discreet. Die creatieve slagzin? Laat achterwege. Schrijf over het probleem en over de oplossing, voeg jouw contactinformatie toe en werk grafisch af. Dat mag in jouw huisstijl. Je moet herkenbaar blijven voor jouw doelgroep.



IDEALE KLANTen en jouw e-boek

Vanuit de wijze waarop je jouw vrij beroep uitvoert, wil je een bepaald soort klanten aantrekken. Alles tegelijk willen zijn voor iedereen is geen goed idee. Mensen verschillen en de manier waarop jij de zaken aanpakt zou dat ook moeten zijn. Je moet keuzes maken om gekozen te worden.

 

Om af te stemmen op de ideale klant gebruiken contentmarketeers een techniek die afkomstig is uit usability-onderzoek. Softwaredevelopers hanteren persona's om de interface van progamma's gebruiksvriendelijk te maken. Gebruik ook persona's voor jouw e-boek. Stem af op hun kenmerken.



leadgeneratie met jouw e-boek

Geef jouw e-boek nooit gratis weg. Gratis is kosteloos. Kosteloos is waardeloos.

Oké, ik maak een uitzondering. Geef jouw e-boek gratis weg, als het waardeloos is.

 

Jouw waardevolle e-boek is klaar? Laat ervoor betalen. Zo maak je waarde tastbaar. Het hoeft geen betaling in geld te zijn. Een e-mailadres volstaat. Hiermee krijgt je toelating om jouw relatie met die potentiële klant te onwikkelen, op jouw manier. Leadgeneratie, zo heet dat in het vakjargon van een contentmarketeer.

 

Onthou wel: een schitterend e-boek schept verwachtingen over het vervolg. Zorg dat het vervolg minstens hetzelfde niveau behaalt. Moeilijk? Als het makkelijk was, zou iedereen het doen.



Zestig jaar na z'n vondst stond de oude man op de drempel van het museum in Sofia. Het oudste boek stevig onder z'n arm geklemd, gewikkeld in een lap stof. Hij bracht het terug naar de bibliotheek van de geschiedenis. Hij stond er wel op dat z'n anonimiteit gewaarborgd werd, de terugbrengdatum was stevig overtijd. Daar zie je je naam niet graag bij staan.

 

Terugbrengen hoeft niet meer met een digitaal exemplaar. Het zijn geen dingen meer. Toch kun je iets leren van dat eerste boek. De maker begreep dat boeken waardevol moeten zijn, want hij-of-zij koos voor goud. Zorg dat jouw digitale uitgaves ook gewaardeerd worden. Dat hoeft niet meer in gewicht, wel in inhoud.

 

Wil je nagaan hoe een e-boek staat in jouw contentmarketingkast? Vraag naar een eerste ronde.

Peter T'Hooft, 31 mei 2017