Als Google Analytics op een rorschachtest gaat lijken

rorschachtest

"Klecks", riepen z'n speelkameraden als ze Hermann Rorschach zagen. Dat kwam door een obsessie van de jonge Zwitser die we vandaag kennen als de bedenker van de rorschachtest. Klecksografie was z'n liefhebberij.

 

Die liefhebberij begon bij een slechtziende dichter. Door z'n visuele beperking druppelde Justinus Kerner vaak inkt op z'n papieren. Ergens in de negentiende eeuw vouwde hij zo'n papiertje dicht en terug open. Een imaginair tafereel ontplooide zich. Kerner gebruikte het om gedichten te illustreren. Hij noemde z'n bundel 'Klecksographien'.

 

Klecksografie werd een populair tijdverdrijf. Rorschach stond er in z'n jonge jaren om gekend dat hij daar fervent mee bezig was. En toen hij Jung en Freud ontdekte tijdens z'n studies psychiatrie, was de link met z'n hobby snel gelegd. Hij introduceerde het in 1921 als een gedroomde techniek, bedoeld om een diagnose te stellen bij geesteszieke patiënten.



Tot er een vlinder door jouw traffic-analyse fladdert

Een juiste diagnose stellen is cruciaal. Artsen stemmen hun behandelingen erop af. Als alles goed gaat, geneest een patiënt haast helemaal.

 

Hetzelfde gaat op voor websites. Sites die niet doen wat ze horen te doen, zijn gestoord. Ze krijgen geen bezoek. Ze jagen potentiële klanten weg. Ze verkopen niets …

 

Eerst de diagnose, denk je dan. Je gaat aan de slag met Google Analytics. Je staart jezelf wezenloos op sessies, uniek bezoek en nieuwe bezoekers, acquisities, bouncepercentages, in- en uitstappagina's, doelen, events … Tot je in die cijferwolk plots een vlinder hallucineert.

 

't Is tijd voor de remedie, gok je dan.

 

Je smukt de interface wat op. Je zorgt voor koddige content. Je danst de horlepiep voor zoekmachines. Je doet gek op sociale media. Je betaalt je blauw voor meer bereik. Je overweegt zelfs om die nieuwsbrief van vroeger nog eens uit te sturen …

 

Na al dat gefladder staart je site terug apathisch voor zich uit. Twee jaar later staat de datum van vandaag nog steeds bij je meest-recente post.



Rorschach's test was te mooi om waar te zijn. Met tien dubbelgevouwen inktvlekken en een vragenlijst is een correcte diagnose niet denkbaar.

 

Met Google Analytics alleen krijg je evenmin een bruikbaar ziektebeeld. Wanneer je privacy hoog in het vaandel draagt, heb je zelfs een bijkomend probleem. Door de GDPR-wetgeving correct toe te passen zijn je metingen wellicht niet meer volledig.

 

Daarom maak ik voor traffic-analyse tegenwoordig gebruik van Simple Analytics, een privacyvriendelijk alternatief voor Google Analytics dat geen cookies gebruikt. Zo kan ik meten wat er écht gebeurt, GDPR-compliant. Deze cijfers vul ik aan met data uit Mangools' toolstack en Google's Search Console. Zo krijg ik een beter idee van de zorgen die een website echt nodig heeft.

 

Wil je weten wat mijn diagnose voor jouw site is? Vraag ernaar. Dan kan ik een passende remedie voorschrijven. Eentje waar je zelfs beter van wordt.


Peter T'Hooft, 27 februari 2020