Omdat social media niet voor jou werkt

verftube

Constantin Brancusi is een Roemeens beeldhouwer uit de vorige eeuw. Hij ging niet veel mensen uit de weg, zoals z'n levensloop laat lezen. Voor Pablo Picasso maakte hij een uitzondering. Brancusi meed de schilder als de pest. Hij zag hem als iemand die mensen leegkneep, net zoals hij met z'n verftubes deed.

 

De Roemeense beeldhouwer had geen ongelijk. Picasso stond ervoor gekend dat hij mensen als lege verpakkingen achterliet. Z'n kleindochter Marina getuigde hierover. Als nazaat illustreerde ze ook hoeveel moeite het kost om in zo'n situatie gewoon recht te staan en weg te gaan.

 

Social media knijpen met dezelfde gedrevenheid zoveel mogelijk tijd uit hun gebruikers. Ze weten ook waarom. Tijd is schaars en wat schaars is, is waardevol.

 

Omdat tijd slechts een ruwe grondstof is, wordt die met data verrijkt. Daarna wordt het geheel verpakt als aandacht. Die aandacht wordt per opbod verkocht.

 

Het kolossale profijt dat Facebook, Twitter, Snapchat, LinkedIn… binnenrijven, wordt geschraagd op gekregen tijd. Die geven gebruikers weg terwijl ze wachten, zich vervelen, iets anders zouden moeten doen, rusten… alle beetjes zijn welkom.

 

Social media werken niet voor jouw kantoor of praktijk. Ze werken eerst voor zichzelf. Zodat ze jou iets kunnen verkopen, als je mee aan tafel wilt.

 

Wil je social media inzetten voor jouw vrij beroep? Praat erover, voor je tijd verliest.

Peter T'Hooft, 6 april 2017