Hoeveel een simpele site voor jouw kantoor of praktijk kost

krijt kruisje

Charles Steinmetz stuurde een factuur van $ 10.000,- naar Henry Ford. Hij had een kruisje gezet op een machine die stuk was. Daar moesten Ford's elektriciens de generator openvijzen en de spoelen vervangen. Probleem opgelost.

 

Ford ging niet akkoord met Steinmetz' afrekening. Hij vroeg prompt naar de details. Hierop kreeg hij het antwoord: $ 1,- voor het zetten van het kruisje en $ 9.999,- om uit te zoeken waar dat kruisje moet staan.

 

De betwiste factuur werd betaald. Simpele handelingen kosten weinig. Kennis die tot resultaten leidt, dat is van een andere orde.

 

De kost van een website kun je op dezelfde manier opdelen: aan de ene kant het systeem, aan de andere kant de expertise om het aan de praat te krijgen.



DE ONDERDELEN VAN HET SYSTEEM

Een website bouwen was ooit een tijdrovende onderneming. Vandaag is dat niet langer het geval. Er bestaan bouwplatformen waarmee je vlot een site opzet, CMS en templates inbegrepen. Met wat HTML en CSS maak je er iets van dat perfect past bij de stijl van je kantoor of praktijk.

 

Zo kan het budget voor een eenvoudige site eruit zien:

 

+ domeinnaam: € 30,- per jaar

+ hosting bouwplatform: € 70,- per jaar

+ setup: € 900,- eenmalig

 

Hou er rekening mee dat de setup uitgevoerd wordt volgens een bestaande huisstijl. Logo, lettertypes en kleurenpallet zijn elementen die je apart dient te regelen. Op voorhand, alsjeblieft.

 

Afsluitend schakel je Google's gratis tools in: Search Console en Analytics. Via Google Search Console kun je de vindbaarheid monitoren en optimaliseren. Via Google Analytics kun je de prestaties van jouw webstek volgen.

 

Wil je een mailbox configureren? Wil je functionele modules integreren? Is meertaligheid noodzakelijk? Hou er rekening mee dat deze extra’s bijkomende kosten met zich meebrengen. 



OM HET SYSTEEM TE LATEN WERKEN

De resultaten van een site zijn afhankelijk van het systeem. Ze worden niet veroorzaakt door dat systeem. Inhoud zorgt hiervoor. Content, zo noemen webbouwers deze succesfactor steevast.

 

Content zijn teksten, afbeeldingen, video's… Ze geven bezoekers antwoord op de vragen waarmee ze naar jouw site komen. Zitten jouw teksten ernaast? Dan zijn je bezoekers weg. Slaan plaatjes en filmpjes de plank mis? Dan verkassen ze nog sneller. Laat de versheid van jouw content te wensen over? Dan komen ze niet eens.

 

Zo kan het contentbudget van een eentalige site eruit zien:

 

+ content basis: € 1.200,- eenmalig

+ content onderhoud: € 400,- per maand

 

Fotoshoot, illustratiewerk, licenties… zijn niet inbegrepen. Net als de huisstijl, dien je van tevoren in de grafische grondstoffen van jouw marketing te voorzien.

 

Om te weten of jouw investeringen en inspanningen voldoende zijn, kun je vergelijken met concurrerende sites. Hoe hoger de inhoudelijke lat daar ligt, hoe sterker jij uit de hoek moet komen. Kijk steeds naar jouw site vanuit de bril van jouw voornaamste concurrent. Dat helpt.

 

Wil je ook nog eens optimaliseren voor zoekmachines? Wil je continu inzetten op contentmarketing? In meerdere talen? Hou rekening met de extra kosten die deze inspanningen teweegbrengen.

 

Heb je tijd om zelf voor content te zorgen? Dat kan ook, natuurlijk. Reken de kost dan in uren in plaats van euro's.



Steinmetz had z'n expertise, een notablok, een potlood en een plooibed nodig. Dat was voldoende om te bepalen waar het kruisje moest. Complexe machines gedragen zich niet wispelturig. Na twee dagen onderzoeken en rekenen was hij klaar.

     

Sites zijn wel onderhevig aan wispelturige factoren. Bezoekers en concurrerende websites laten zich moeilijk voorspellen. Daarom wordt content doorlopend afgestemd en aangevuld. Dat kun je zelf doen, of laten doen. Klaar komt het nooit.

 

Eigen site bouwen? Eigen inbreng inclusief? Schakel een installateur en instructeur in. Tegelijk.

Peter T'Hooft, 25 november 2018