Wat humor kan doen voor jouw contentmarketing

maanlanding humor

Op 24 juli 1969 stonden drie astronauten bij de douane. Ze kwamen net terug van een verre reis uit de ruimte en wilden de Verenigde Staten weer binnenkomen. Iets aan te geven?

 

Op wat steentjes en een schepje maanstof na, moest er niets op het aangifteformulier vermeld worden. Of de heren even willen tekenen na dat kleine uitstapje voor de mensheid?

 

Wat op het begin van een goeie grap lijkt, is echt gebeurd. Ondermaans gevoel voor humor, verpakt als practical joke …

 

Het douanedocument – netjes gesigneerd door Armstrong, Aldrin en Collins – werd in 2009 voor het eerst gepost op de website van de U.S. Customs and Border Protection. De dijenkletser werd publiek gemaakt op de 40ste verjaardag van de eerste maanlanding.



humor gebruiken in marketing

Humor komt van een overdosis ernst, pende een vergeten schrijver ooit. Het eerste ritje naar de maan én terug is zeker serieus genoeg voor een afrondend capriool bij de grenscontrole.

 

Zou het omgekeerd werken? Dat je met een overdosis humor ook au sérieux genomen wordt? Van deze lucide kijk op zaken blijken marketeers alvast uit te gaan. Dat komt naar boven bij een stevige vijftig miljard dollar, wat James Barry ooit becijferde als het budget dat jaarlijks naar marketinghumor gaat. Maar is lachwekkende merkbekendheid wel een goeie investering voor jouw contentmarketing?

 

Om dat te bepalen doet James Barry een handige tip bovenop z'n inzichten. Je moet nagaan of je merk in een rood, geel of wit sfeertje baadt:

 

= Rood huist in een emotionele context: luxeproducten, intimiteit, advocatuur …

= Geel is heel gewoontjes: drank, voeding, toiletpapier …

= Wit staat voor complex en abstract: opleiding, technologie, verzekering  …

 

Situeert je merk zich in rood? Onthou je dan van humor. Het werkt er niet. Een geel product of dienst? Dan tekent zich een ander verhaal af. Daar geef je kleur met lollige uithalen. Sta je in het wit? Dan heb je af en toe baat bij een goed gedoseerde grap.



Humor trekt aandacht. Humor wekt sympathie en betrokkenheid op. Humor helpt zaken te memoriseren. Maak er gebruik van als het bij je merk past. Maar laat wel voldoende ruimte over voor je aanbod. Anders onthoudt men enkel de grap en niet de essentie.

 

Wees ook voorzichtig met humor. Een foute farce is moeilijk bij te sturen. Het laat een onfrisse en onprofessionele nasmaak achter. Onmiddellijke en welgemeende excuses voor je flater zijn dan de enige uitweg.

 

Op zoek naar een marketeer met de juiste dosis humor voor jouw onderneming? Iemand met genoeg ervaring om gepast grappig te zijn? Laat ons praten en zet in het klein een grote stap voor jouw marketing.


Peter T'Hooft, 31 augustus 2020