Een mailplatform instellen voor jouw e-mailcampagnes

toronto dominion centre

Garry Hoy lag dood op straat. Hij overleed op 9 juli 1993.  Even daarvoor tuimelde de advocaat voorbij de 24 verdiepingen van het Toronto Dominion Centre. Samen met het venster waar hij doorheen sprong.

 

Het was geen wanhoopsdaad. Het begon bij een demonstratie die hij vaker gaf. Aan een groepje stagiairs wou hij tonen hoe veilig z'n kantoor was. Gewapend glas weerhield radeloze cliënten ervan om er een eind aan te maken.

 

Het glas was sterk. Het brak niet toen hij ertegenaan beukte. Garry Hoy noteert in de Darwin Awards omwille van het raamwerk. Dat liet die ene keer los. De zwaartekracht deed de rest.

 

Heb jij ook zoveel blind vertrouwen? In e-mails, bijvoorbeeld. Dat je die zomaar kunt gebruiken voor jouw marketing. Even demonstreren waar het fout kan gaan?



met je eigen domeinnaam mailen

Jouw e-mailadres bevat jouw domeinnaam. Dat oogt professioneel. Die naam werd ooit voor je geregistreerd. Dat zou onder jouw licentie moeten zijn.

 

Jouw domeinnaam is via een nameserver gekoppeld aan een mailserver. Hiermee kun je mailen. Wanneer je een mail verstuurt, weet het internet dat die mail van jou komt. Op voorwaarde dat jouw IT-specialist z'n werk goed deed.

 

Als je een e-mailcampagne verstuurt, gebruik je een andere mailserver. Een mailserver voor dagelijks gebruik is niet geconfigureerd om campagnes te verzenden. Daarvoor gebruik je een mailplatform. Zo'n systeem verzend via aparte mailservers.

 

Natuurlijk wil je hierbij wel je eigen e-mailadres gebruiken. Dat oogt professioneel, weet je nog. Maar je wilt niet dat jouw mails in de spamfolder terechtkomen.

 

Om dat mogelijk te maken, dien je via de DNS-settings van jouw domeinnaam iets in te stellen. Zo weet het internet dat een andere mailserver ook toestemming heeft om met jouw domeinnaam te mailen.

 

Domain Keys Identified Mail (DKIM) en Sender Policy Framework (SPF), dat heb je nodig. Het eerste is een soort handtekening. Het tweede is een protocol. Een goed mailplatform zorgt ervoor dat je deze kunt instellen en testen. Dat regel je door een txt-record toe te voegen aan de DNS-settings van jouw domeinnaam. Wees gerust, het klinkt complexer dan het is.



Gebruik een pretentieloze template

De mailbox van jouw ontvanger is een sacrale omgeving. Vergeet dat nooit wanneer je aan de slag gaat met e-mailmarketing. Een mail is iets anders dan een website. De laatste wordt bezocht. De eerste wordt bezorgd. Voel je het verschil aan? Hou dat gevoel vast wanneer je een e-mailtemplate vormgeeft.

 

In een sacrale ruimte ga je niet opzichtig doen. Pas voor e-mails een discreet design toe. Structureer de inhoud. Doseer de tekst en maak enkel plaats voor foto's als dat zinvol is. Zorg zeker voor een responsive design. Want meer dan de helft van alle e-mails wordt eerst bekeken op een smartphone.

 

Een e-mail stuur je nooit zomaar. Zo'n campagne draait op actie en reactie. Maak duidelijk wat je wilt vanuit het ontwerp. Grote knoppen leveren een klik op. Daar stuur je op aan, pretentieloos.

 

Voorzie ook negatieve reacties, via een uitschrijflink bijvoorbeeld. Leg tegelijk alle wettelijke vermeldingen in je template vast. Zo is dat geregeld voor later.



Natuurlijk heb je een database nodig

Een gezonde database is de queeste van elke e-mailmarketeer. Zonder ontvangers kun je niet mailen. Een lijst opbouwen en onderhouden is dan ook prioritair. Een andere weg is er niet. Neen, je kunt zo'n lijst niet kopen. Stelen? Helemaal geen goed idee.

 

Specialisten spreken over listbuilding, opt-in en opt-out. Opt-in is er zelfs in varianten: single en double. Wat betekent dat?

 

Eerst moet iemand zijn of haar e-mailadres aan je toevertrouwen. Dit delicate proces resulteert in een opt-in. Een single opt-in wil zeggen dat men inschreef en meteen op de lijst staat. Een double opt-in wil zeggen dat er na de inschrijving een mailtje volgt waarin men dient te bevestigen. Dat gebeurt via een confirmatielink.

 

Wanneer iemand jouw e-mailing ontvangt, kan hij of zij ook uitschrijven. Als je mailt via een professioneel platform met een pretentieloze template, staat onderaan iedere mail een uitschrijflink. In dat geval spreek je over een opt-out. Dat dat geen slecht nieuws hoeft te zijn, lees je hier met plezier.

 

Sinds 25 mei 2018 moet je ook een aantal plichten naleven wanneer je databases bijhoudt en verwerkt. De General Data Protection Regulation (GDPR) zorgt ervoor dat het recht op privacy beter beschermd wordt. De regelgeving is eigenlijk een zegen voor e-mailmarketeers die correct tewerk gaan. GDPR draagt zelfs bij tot een betere imago van de e-mailing als marketingtool.



Klaar voor de volmaakte e-mailcampagne? Gooi er toch je volle gewicht maar niet tegenaan. Perfectie is niet van deze wereld. Zeker niet in het land van de e-mailmarketeers. Daar doen zich voortdurend incidenten voor. Die laten zich meteen gelden via afwijkende delivery-, open- en click-through-rates.

 

E-mailmarketing, liever links laten liggen? Dan laat je een kans passeren om waardevolle content een bestemming te geven. Testen, lanceren, leren… en de volgende keer weer beter. Dat vormt de grondslag voor deze marketingtool.

 

Inspiratie? Vraag naar de drie best bewaarde geheimen van een internetmarketeer, om te beginnen.

Peter T'Hooft, 31 oktober 2018