Een mailplatform instellen voor jouw e-mailcampagnes

toronto dominion centre

Garry Hoy lag dood op straat. Hij overleed op 9 juli 1993.  Even daarvoor tuimelde de advocaat voorbij de 24 verdiepingen van het Toronto Dominion Centre. Samen met het venster waar hij doorheen sprong.

 

Het was geen wanhoopsdaad. Het begon bij een demonstratie die hij vaker gaf. Aan een groepje stagiairs wou hij tonen hoe veilig z'n kantoor was. Gewapend glas weerhield radeloze cliënten ervan om er een eind aan te maken.

 

Het glas was sterk. Het brak niet toen hij ertegenaan beukte. Garry Hoy noteert in de Darwin Awards omwille van het raamwerk. Dat liet die ene keer los. De zwaartekracht deed de rest.

 

Heb jij ook zoveel blind vertrouwen? In e-mailings, bijvoorbeeld. Dat je dat zomaar kunt inzetten voor jouw marketing. Even demonstreren waar het fout kan gaan?



met je eigen domeinnaam mailen

Jouw e-mailadres bevat jouw domeinnaam. Dat oogt professioneel. Die naam werd ooit voor je geregistreerd. Onder jouw licentie, indien het correct gebeurde.

 

Die domeinnaam is via een nameserver gekoppeld aan een mailserver. Zo kun je mailen. Wanneer je een mail verstuurt, weet het internet dat die mail van jou komt. Op voorwaarde dat jouw IT-specialist z'n werk goed deed.

 

Als je een e-mailcampagne verstuurt, gebruik je een andere mailserver. Een mailclient voor dagelijks gebruik is niet geschikt om naar omvangrijke groepen te verzenden. Daarvoor gebruik je een mailplatform. Zo'n systeem verzendt via aparte mailservers.

 

Natuurlijk wil je wel je eigen e-mailadres gebruiken. Dat oogt professioneel, weet je nog. Maar je wilt niet dat jouw mails als spam aanzien worden.

 

Om dat mogelijk te maken, dien je via de DNS-settings van jouw domeinnaam iets in te stellen. Zo weet het internet dat die andere mailserver ook met jouw domeinnaam mag mailen.

 

Domain Keys Identified Mail (DKIM) en Sender Policy Framework (SPF), dat moet je regelen. Het eerste is een soort handtekening. Het tweede is een protocol. Op een goed mailplatform vind je de specificaties. Met die informatie ga je een txt-record toevoegen aan de DNS-settings van jouw domeinnaam. Wanneer dat gebeurd is, kun je op de meeste systemen nog eens testen. Klaar.



Gebruik een pretentieloze template

De mailbox van jouw ontvanger is een sacrale omgeving. Denk daaraan wanneer je aan de slag gaat met e-mailmarketing. Een mail is iets anders dan een website. De laatste wordt bezocht. De eerste wordt bezorgd. Voel je het verschil aan? Hou dat gevoel ook vast wanneer je een e-mailtemplate ontwerpt.

 

In een sacrale ruimte ga je niet opzichtig doen. Pas een discreet design toe. Maak plaats voor inhoud. Doseer de tekst en voorzie foto's als dat zinvol is. Een responsive design is een must. Want meer dan de helft van alle e-mails wordt eerst bekeken op smartphone.

 

Een e-mail stuur je ook nooit zomaar. Zo'n campagne draait op actie en reactie. Maak duidelijk wat je wilt via het ontwerp. Structuur laat vlotter lezen. Knoppen leveren een klik op. Daar stuur je op aan, pretentieloos.

 

Voorzie ook een uitschrijflink. Leg tegelijk alle wettelijke vermeldingen in je template vast. Dat is zo geregeld voor later.



Natuurlijk heb je een database nodig

Een gezonde database is de queeste van elke e-mailmarketeer. Zonder ontvangers kun je niet mailen. Een lijst opbouwen en onderhouden is dan ook prioritair. Een andere weg is er niet. Neen, je kunt zo'n lijst niet kopen. Stelen? Helemaal geen goed idee.

 

Specialisten spreken over listbuilding, opt-in en opt-out. Opt-in is er zelfs in varianten: single en double. Wat dat betekent?

 

Iemand moet eerst zijn of haar e-mailadres aan je toevertrouwen. Dit heet een opt-in. Een single opt-in wil zeggen dat men inschreef en meteen op de lijst staat. Een double opt-in wil zeggen dat er na de inschrijving een mailtje volgt waarin men dient te bevestigen. Dat gebeurt via een confirmatielink.

 

Wanneer iemand jouw e-mailing ontvangt, kan hij of zij ook uitschrijven. Als je mailt via een professioneel platform met een pretentieloze template, staat onderaan iedere mail een uitschrijflink. In dat geval spreek je over een opt-out. Op zich is dat geen slecht nieuws.

 

Sinds 25 mei 2018 heb je ook een aantal plichten wanneer je databases bijhoudt en verwerkt. De General Data Protection Regulation (GDPR) wil het recht op privacy beter beschermen. De regelgeving is een goede zaak voor marketeers die correct tewerk gaan. Het zorgt voor een duidelijk kader en beïnvloedt het imago van e-mailmarketing op een positieve manier.



Ga je nu voor de volmaakte e-mailcampagne? Gooi daar nooit je volle gewicht tegenaan. Volmaaktheid is niet van deze wereld. In het land van de e-mailmarketeers al zeker niet. Daar doen zich soms incidenten voor. Die laten zich meteen gelden via afwijkende delivery-, open- en click-through-rates.

 

E-mailmarketing, liever links laten liggen? Dan laat je een kans passeren om waardevolle content een bestemming te geven. Testen, lanceren, leren… en de volgende keer weer beter. Dat vormt de grondslag voor deze marketingtool.

 

Inspiratie? Vraag naar de drie best bewaarde geheimen van een internetmarketeer, om te proberen.

Peter T'Hooft, 31 oktober 2018