Laat jouw marketing niet in de soep lopen

mierenwiel in marketing

Mieren werken samen. Ze staan ervoor gekend. Hun kolonies draaien op een strakke organisatie. Dat systeem gaat al een eeuwigheid mee, zonder protest.

 

Mieren hoeven niet te redeneren. Wellicht kunnen ze dat niet eens. Ze doen gewoon wat ze moeten doen. Geen gepalaver. Kost dat een mierenleven? Geen bezwaar.

 

Mieren hebben een systeem. Geen concept dat als briefing werd uitgeschreven. Het is er gewoon. Geen mier weet waar het vandaan komt. En het werkt zo goed dat het absurd zou zijn het eens op een andere manier te doen.

 

Er zullen wellicht nog mieren zijn als de mens z’n vervaldatum passeerde. En toch is hun succesformule is niet perfect. Dat komt af en toe aan de oppervlakte. Dan doet zich een catastrofe voor. Iets dat de zinloze dood van honderden soldatenmieren veroorzaakt.

 

Het drama begint wanneer mieren erop uit trekken. Ze gaan op pad om voedsel voor de kolonie binnen te halen. Omdat soldatenmieren niet kunnen zien sturen ze mekaar in de juiste richting door een stof af te scheiden. Met feromonen trekken ze een spoor naar de plaats waar ze moeten zijn.

 

Het gebeurt wel eens dat die plaats enkel in een bocht bereikbaar is. Als de mieren dan bij toeval hun eigen feromonenspoor kruisen loopt het mis. Dan begint een gans mierenleger in een grote cirkel te lopen. Een mierenmolen heet dat. Dat blijft draaien tot alle soldatenmieren uitgeput doodvallen.



ZET niet blind IN op een expert

Mieren zijn niet slim. Ze moeten het hebben van hun focus op geïsoleerde taken. Die krijgen een plaats in een zelfregulerend systeem. Daar halen mierenkolonies effectiviteit en efficiëntie vandaan. Taakverdeling is de vaste waarde in hun organisatie.

 

Mensen kennen dat ook. Steeds weer hetzelfde doen gaat steeds makkelijker. Je maakt minder en minder fouten. Tot je er zelfs geen meer kunt maken. Dat wordt op applaus onthaald. Je bent specialist. Adam Smith zag het lang geleden zo voor zich. Misschien bracht een misbegrepen fabeltje van de la Fontaine hem op het idee.

 

Copywriters, vertalers, fotografen, grafici, developers … onder marketeers oogsten deze specialisten waardering met hun toegespitste kennis van zaken. Hun vakkennis is het resultaat van focus. Ze laten veel links liggen om hun opdrachtgevers te helpen uitblinken met straffe campagnes.

 

Maar voor hun expertise in resultaten uitmondt is er nog iets cruciaals nodig. De straffe onderdelen die ze realiseren moeten in een slim systeem passen. Anders lopen marketingcampagnes in de soep.

 

Marketing is geen zelfregulerend systeem dat aandacht zomaar omzet in aankopen. Marketing is voortdurend afstemmen op omstandigheden die telkens weer veranderen. Dankzij gespecialiseerde competenties kun je dan het verschil te maken bij consumenten, en met concurrenten.

 

Vele ondernemers vergeten dat. Ze zien marketing als iets dat draait op natuurkrachten die sinds mensenheugenis succes of verlies bepalen. Zoals de natuurwetten die een mierenkolonie onuitroeibaar maken. Taakverdeling is genoeg. Niet?



Naast alle specialisten is er nog iemand nodig. Iemand die niet met z’n neus op een afzonderlijke taak zit. Iemand die verder kijkt dan de neuzen lang zijn. Die ook verschillende neuzen in dezelfde richting krijgt én kan bijsturen als dat nodig is.

 

Zo iemand begint bij een concept. Dat moet vertaald worden in een zinvolle briefing. Geen utopisch verlanglijstje. Ook geen stringente handleiding. Het zorgt enkel voor een kader waarin elke expert z’n ding kan doen. Het beschrijft de doelstelling, doelgroep, stijl, budget, timing, elementen …

 

Zoek je zo'n marketeer voor jouw onderneming? Iemand met voldoende ervaring om goeie keuzes te maken? Laat ons praten.


Peter T'Hooft, 30 juni 2020