Ervaren marketeers voelen de verzuchtingen van klanten echt aan

braille

Een driejarige peuter sloop nieuwsgierig de werkplaats van z'n vader binnen. Die was zadelmaker. Een priem was een van zijn vaste gereedschappen. Met die priem stak de kleine Louis per ongeluk in z'n oog. De wonde aan dat blinde oog ontstak, het sloeg over op z’n andere oog en even later zag het kind helemaal niets meer.

 

Louis Braille pikte wel snel nieuwe zaken op. Z'n vader leerde hem het alfabet door de letters in een plankje te timmeren. Toen hij tien was, ging hij studeren aan Valentin Haüy's blindeninstituut in Parijs.

 

In Parijs leerde Louis het blindenschrift van Valentin Haüy kennen. Dat was een onhandig systeem met reliëfletters. Woorden dienden op de tast herkend te worden. Het verliep moeizaam, wat voor leergierige blinden belemmerend werkte.

 

In 1821 luisterde de twaalfjarige Braille aandachtig naar een presentatie van Charles Barbier. Barbier was een legerkapitein die in opdracht van Napoleon een nachtschrift ontwikkeld had met priem en papier. Daarmee wilde men in het donker en in stilte informatie doorgeven aan het front. Het werd geen succes als militaire toepassing.

 

De Academie des Sciences had de kapitein gevraagd z'n systeem voor te stellen aan de blinde kinderen van Haüy's instituut. Dat was een bijzonder initiatief, want hieraan danken we vandaag het brailleschrift. Barbier's presentatie van een mislukt idee ontkiemde een innovatieve oplossing bij een elfjarige niet-ziende jongen.



MAAK VAN JE MARKETING GEEN KLIEDERBOEL

Van probleem naar oplossing: de motor van de vrije markt draait erop. We schipperen richting vooruitgang en voorspoed. Gezonde concurrentie drijft het tempo op. Een scheutje marketing werkt als smeerolie. Problemen en oplossingen haken gesmeerd op mekaar in.

 

Het is een idyllisch plaatje. Tot teveel scheutjes marketing in een vieze kliederboel uitdraaien. In dat zootje vinden de problemen van jouw klanten jouw oplossingen niet meer. Je komt in een rode oceaan terecht. Het beste product wint niet meer. De grootste lawaaimakers halen de buit binnen.

 

Hoe je daaruit komt? Stop eerst en vooral met die krampachtige zoekmachineoptimalisaties, dat dwangmatig posten op social media, het stuurloos online adverteren … Ga een gesprek aan met je klanten. Probeer je eigen oplossingen zelf eens uit (ook al heb je ze niet echt nodig). Voel de verschillende verzuchtingen van jouw doelgroep aan. Sta tegelijk open voor onverwachte extra's.

 

Bepaal dan opnieuw de richting van je communicatie. Samenhangende verhalen brengen jouw oplossing terug samen met de juiste problemen. Je marketing is terug op koers.



Louis Braille had weinig moeite om de problemen van leergierige blinden aan te voelen. Hij behoorde zelf tot de doelgroep en begreep hun verzuchtingen uit eerste hand. Hij kon ook slimme verbanden leggen. Zo kwam hij bij het brailleschrift.

 

Voel jij de problemen van jouw klanten goed genoeg aan? Wil je dat inzicht in jouw marketing inwerken? Plan een gesprek in. Dan zoeken we samen naar een bruikbare aanpak.


Peter T'Hooft, 29 december 2019