Blogs die voor een beslissing zorgen

gitaar

Franse onderzoekers deden een test. Een jongeman werd erop uitgestuurd om bij 300 jongedames naar hun telefoonnummer te vragen. De ene keer had hij een sportzak bij. Een andere keer had hij niets bij. Bij 100 dames stelde hij de vraag terwijl hij een gitaarkoffer droeg. Het meeste succes had hij in het laatste geval.

 

Vertel dat aan een reclamejongen op zoek naar een vrouw. De kans is groot dat hij voortaan een gitaar meezeult.

 

Gewiekste marketeers hanteren graag overtuigingstechnieken in campagnes. Marketingtrucs die het verschil uitmaken tussen succes en verlies. 


Marketingtrucs steunen op wetmatigheden. De ene liggen voor de hand. De andere zijn verrassend. Dat zijn de interessantste. Zo kun je concurrenten voorblijven.



Information bias als marketingtruc

Een bruikbare wetmatigheid is dat mensen geloven dat ze betere beslissingen kunnen nemen als ze over meer informatie beschikken. Ook irrelevante informatie versterkt dat gevoel.

 

Die denkfout werd in 1988 door Jonathan Baron, Jane Beattie en John Hershey blootgelegd en gelabeld als de information bias.

 

Webshops zetten hier bijvoorbeeld op in door zoveel mogelijk gegevens bij producten te publiceren. Zelfs zaken die niet ter zake doen worden opgenomen in de details. Het gewicht van die tafelradio, bijvoorbeeld. Is dat echt essentieel?



Information bias voor je blog

Intellectuele beroepen verkopen geen goederen die oeverloos omschreven kunnen worden. Ze leveren expertise omtrent concrete topics. To-the-point, zo stellen patiënten of cliënten het op prijs.

 

Toch kun je als expert informatie spuien als geen ander. Misschien doe je dat al in bijdrages die je publiceert op je eigen of andermans site. Hanteer je onverwachte invalshoeken? Mooi zo, dat trekt aandacht en toont aan hoe bedreven je bent.

 

Natuurlijk ga je die schrijfsels niet verzuipen in zinloze details, alleen maar omwille van een marketingtruc.

 

Hoe je toch kunt inzetten op information bias? Pillar content is een mogelijkheid. Het zijn uitgebreide posts waarin informatie verzameld wordt en waarin je linkt naar eerdere publicaties of externe bronnen. Zo'n post mag gerust meer dan 5.000 woorden tellen. Het bevat ook infographics, tabellen, foto's. Je kunt ze bovendien up-to-date houden met nieuwe informatie.

 

Pillar content scoort ook goed in zoekmachines. Het aantal woorden, externe links, gedrag van bezoekers, dragen hiertoe bij. Google is trouwens de eerste plaats waar mensen meer informatie zoeken. Dat jouw blog vooraan in Google's zoekresultaten opduikt is dan ook een bruikbare bijwerking als je wilt inzetten op information bias.

 

Link je in blogs naar externe informatie? Die links kun je via een target-blank leggen. Dat wil zeggen dat een nieuw venster of tabblad opent wanneer bezoekers erop klikken. Zo blijft jouw site nog ergens open staan in de browser van je lezer.

 

Op het eind van je blog zet je best aan tot actie. Help je lezers om uit de information bias te ontsnappen. Het lijkt een contradictie, maar je kunt dit doen door nog meer informatie aan te bieden: een eerste vrijblijvende analyse, gratis e-book met de inhoud van jouw pillar blog, inschrijven voor een reeks informatieve e-mails…



Marketingtechnieken helpen om de zakelijke doelen van jouw vrij beroep te bereiken. Gebruik ze wel met mate en geef steeds voorrang aan een sterk verhaal. Een handige marketingtruc rondt af naar het gewenste resultaat, meer niet. Meer informatie? Contacteer mij.

Peter T'Hooft, 19 juli 2018