Zo schrijf je blogs die voor een beslissing zorgen

jongeman met gitaar

Franse onderzoekers deden een test. Een jongeman werd erop uitgestuurd om bij 300 jongedames naar hun telefoonnummer te vragen. De ene keer had hij een sportzak bij. Een andere keer had hij niets bij. Bij 100 meisjes stelde hij de vraag terwijl hij een gitaarkoffer droeg.

 

Het meeste succes had hij met de gitaarkoffer.

 

Vertel dat aan een reclamejongen op zoek naar een vrouw. De kans is groot dat hij voortaan een gitaar meezeult.

 

Gewiekste marketeers hanteren graag overtuigingstechnieken in campagnes. Marketingtrucs die het verschil uitmaken tussen succes en verlies.

 

Marketingtrucs steunen op wetmatigheden. De ene liggen voor de hand. De andere zijn verrassend. Dat zijn de interessantste. Zo kun je net iets sneller schakelen dan jouw confrators.



Information bias als marketingtruc

Een bruikbare wetmatigheid is dat mensen geloven dat ze betere beslissingen kunnen nemen als ze over meer informatie beschikken. Zelfs irrelevante informatie versterkt dat gevoel.

 

Die denkfout werd in 1988 door Jonathan Baron, Jane Beattie en John Hershey blootgelegd en gelabeld als de information bias.

 

Webshops zetten hier bijvoorbeeld op in door zoveel mogelijk gegevens bij producten te publiceren. Ook zaken die niet meteen ter zake doen worden opgenomen in de details. Het gewicht van die tafelradio, bijvoorbeeld. Is dat echt essentieel?



Information bias voor je blog

Jij verkoopt geen goederen die oeverloos omschreven kunnen worden. Je levert expertise vanuit jouw vakgebied. To-the-point, zo stellen patiënten en cliënten het op prijs.

 

Toch kun je als expert informatie delen als geen ander. Misschien doe je dat al in bijdrages die je publiceert op je site. Hanteer je onverwachte invalshoeken? Mooi zo, dat trekt aandacht en toont aan hoe bedreven je bent.

 

Natuurlijk ga je die schrijfsels niet verzuipen in zinloze details, alleen maar omwille van een marketingtruc. Zoiets ondermijnt het vertrouwen. Zonder vertrouwen werkt geen enkele truc.

 

Hoe je toch kunt inzetten op information bias? Pillar content is een mogelijkheid. Het zijn uitgebreide blogposts tsjokvol informatie waarin doorgelinkt wordt naar eerdere publicaties of externe bronnen. Zo'n post mag gerust meer dan 5.000 woorden tellen. Het bevat ook infographics, tabellen, foto's. Je kunt ze zelfs up-to-date houden met nieuwe informatie.

 

Pillar content scoort goed in zoekmachines. Het aantal woorden, externe links, gedrag van bezoekers… dragen hiertoe bij. En omdat Google de eerste plaats is waar mensen aankloppen met hun vragen, is een toppositie een welkome bijwerking.

 

Link je in pillar blogs naar externe informatie? Die links kun je best via een target-blank leggen. Dat wil zeggen dat een nieuw venster of tabblad opent wanneer bezoekers erop klikken. Zo blijft jouw site nog ergens staan in de browser van je lezer. Dat is belangrijk voor pagina's die veel content bevatten.

 

Op het eind van je blog zet je aan tot actie. Help je lezers om uit de information bias te ontsnappen. Het lijkt een contradictie, maar je kunt dit best doen door nog meer informatie aan te bieden: een vrijblijvende analyse, een gratis e-book, inschrijven voor een reeks informatieve e-mails…



Marketingtechnieken helpen om de zakelijke doelen van jouw vrije beroep te bereiken. Zolang je dat op een correcte manier doet.

 

Gebruik ze gedoseerd en geef voorrang aan een sterk verhaal. Een handige marketingtruc rondt af naar het gewenste resultaat, meer is het niet.

 

Meer informatie? Contacteer mij.

Peter T'Hooft, 19 juli 2018