Nieuwe sites geroutineerd op koers brengen

site op automatische piloot

Piloten vliegen niet. Dat doet de automatische piloot. Makkelijk is dat, door het luchtruim van A naar B. Druk op start en hopla, we zijn weg. Een koffietje vragen aan de stewardess. Babbeltje met de copiloot. Trekken, duwen en draaien aan de stuurknuppel … om de job geloofwaardig te maken. Meer is het niet. Wel?

 

Piloten vliegen wel. De waan dat er niets gebeurt in een cockpit is een wijdverspreide kwakkel. Een vliegtuig kan in ideale omstandigheden op automatische piloot in A opstijgen om in B te landen. Maar omstandigheden zijn in de werkelijkheid zelden of nooit ideaal. Niet?

 

Een vliegmachine besturen is ingewikkeld. Het vereist veel inzichten en handelingen om een toestel in de lucht krijgen én terug veilig op de grond te zetten. De automatische piloot steekt een handje toe. Zo kun je 's nachts vliegen, lange afstanden overbruggen, slecht weer trotseren, onheil voorkomen … en dat koffietje drinken dat de stewardess bracht. Handig!



Zodat jouw marketing op automatische piloot kan vliegen

Een site informeert wanneer jij er niet bent. Een site noteert vragen van geïnteresseerden. Een site registreert inschrijvingen. Een site boekt aankopen. Een site rekent betalingen af … Een goeie website laat jouw marketing op automatische piloot vliegen.

 

Voor je zo'n handig hulpmiddel inschakelt, vink je best deze checklist in drie keer zeven vragen af. Zeker als je graag gelooft dat alles tegenwoordig vanzelf gaat.

 

1. Je nieuwe site moet grondig getest worden:

  1. Functioneert alles op verschillende browsers?
  2. Is je site bruikbaar op desktop, tablet én mobiel?
  3. Worden pagina's en inhoud snel genoeg geserveerd?
  4. Zijn er foute interne linken blijven staan na de lancering?
  5. Heb je al je DNS-records zorgvuldig ingesteld?
  6. Verlopen bestellingen en betalingen zoals het hoort?
  7. Komen transactionele e-mails goed toe?

2. Wanneer je nieuwe site een oude vervangt:

  1. Verwijs je in documenten naar URL's die zullen verdwijnen?
  2. Zijn er sites van anderen die naar jouw pagina's van vroeger linken?
  3. Gebruik je in e-mails, landingspagina's of minisites linken die niet meer bestaan?
  4. Wat ga je doen met berichten op social media die linken naar pagina's van vroeger?
  5. Hoe hou je rekening met bestaande vermeldingen in Google's zoekresultaten?
  6. Staat er een pagina-niet-gevonden-pagina (404) gereed om dode linken op te vangen?
  7. Heb je een scenario klaar om geregistreerde gebruikers over te zetten?

3. Vergeet deze belangrijke details vooral niet:

  1. Zijn de metadata (schema, titel, omschrijving, alt …) ingegeven?
  2. Is je sitemap in orde en is die ook ingediend bij Google?
  3. Staan privacyverklaring, verkoop- en leveringsvoorwaarden … klaar?
  4. Vraag je naar cookie-toelating als je niet-functionele cookies gebruikt?
  5. Wordt het bezoek correct (en privacyvriendelijk) gemeten?
  6. Hoe scherm je webformulieren af voor misbruik door spambots?
  7. Zorg je ervoor dat je de deur voor hackers gesloten houdt?

Beantwoord zorgvuldig elke vraag voor je website de lucht ingaat. Al van de grond? Stuur meteen bij. Zo hoef je geen noodlanding in te zetten.



Piloten noemen hun autopilot 'George'. Die naam komt waarschijnlijk van George De Beeson, een uitvinder die deze luchtvaarttechnologie al in de jaren dertig patenteerde.

 

Als George vliegt komt er tijd vrij voor andere zaken. Hij werd onmisbaar, ook al maakte hij piloten niet vervangbaar.

 

Voor een onderneming is een website of webshop minstens even onmisbaar, ook al gaat marketing hierdoor niet vanzelf hoge toppen scheren. Daar is veel meer voor nodig, ook al is een degelijke online aanwezigheid een goed begin.

 

Dendert jouw nieuwe site binnenkort de startbaan af? Vraag me naar de probleempunten. Mail me een link en ik lijst de zichtbare obstakels vrijblijvend voor je op.


Peter T'Hooft, 31 december 2020