Sitebezoekers kun je niet gijzelen

charlie chaplin

Drie maanden na Charlie Chaplin’s overlijden in 1977, werd de dode komiek ontvoerd. Als in een slapstick hadden twee Oost-Europeanen – op de vlucht voor het communisme – z’n graf opengebroken en het lijk meegenomen.

 

Ze wilden het laten terugkeren naar de laatste rustplaats in het Zwitserse Corsier-sur-Vevey, voor de omgerekende prijs van een half miljoen euro. Oona Chaplin ging niet in op de herhaalde vragen om losgeld. De weduwe parkeerde de bokkige eisen als ridicuul. Dat zou de komiek ook gevonden hebben.

 

Ondertussen speurde de Zwitserse politie de boeven op en in mei 1978 werd het duo geklist. Charlie werd teruggevonden en in een dichtgebetonneerde kelder te ruste gelegd.



websites gaan even onbezonnen tewerk

Veel sites gedragen zich tegenwoordig als Chaplin’s ontregelde ontvoerders. Ze serveren met dezelfde hardnekkigheid balkjes of blokjes die ongevraagd verschijnen bovenop de opgezochte informatie.

 

Die pop-up’s laten je ambtshalve clausules onderschrijven, hengelen naar je e-mailadres, schotelen je een ongeziene promotie voor… Ridicule eisen en voorstellen van internetondernemers krijgen zo een bedenkelijke voorrang op alles wat bezoekers willen doen.

 

De intellectuele erfenis van Wardas en Ganev – Chaplin’s grafschenners – is in handen van verkrampte marketeers terechtgekomen. Daar lijkt het verdacht veel op.



Het begon als een simpel plan

Terug naar het verleden: 1994. Ethan Zuckerman ontwikkelde de popup als toepassing voor het gloednieuwe wereldwijde web. In z’n oervorm is een pop-up een nieuw venster dat opent bovenop een bestaand browservenster.

 

Er ontwikkelden zich snel een reeks varianten. Pop-unders verschijnen niet boven, maar onder je actieve venster. Bepaalde pop-up’s blokkeren functionaliteiten in je browser. Inline pop-up’s zijn onderdeel van een webpagina en worden zo niet tegengehouden door pop-up blockers. Die laatste variant is wat we vandaag kennen. Ze verschijnen op sites als floaters of notificaton bars.

 

Pop-up’s waren nooit populair bij surfers. Dat ze snel ingezet werden voor malafiede doelen, strooide extra zout in de wonde. Dat ze nauwelijks geblokkeerd kunnen worden, maakt dat we ze uiteindelijk voor lief nemen.



als DOORTASTENDE ACTIE nodig is

Pop-up's dichtklikken is een automatisme geworden. Ze worden sneller afgesloten dan hun boodschap in een hersenpan binnenkomt. Disclaimers, clausules, voorstellen… ze krijgen zelden alle aandacht.

 

Toch kan het zinvol zijn om in te zetten op deze techniek. Als je website moet helpen verkopen, bijvoorbeeld. Dan moet je relaties opbouwen, enthousiasme opwekken en deals afsluiten. Dat doe je niet door te roeptoeteren met opzichtige vensterjes. Dat doe je door op het juiste moment de volgende stap te introduceren.

 

Helpen pop-up's hierbij? Denk 3 keer na:

 

1 / Zijn de triggers goed ingesteld? Prompt op elke pagina en bij elk bezoek is teveel.

2 / Communiceer je wel zinvol? Niemand wil zomaar op een zoveelste nieuwsbrief inschrijven.

3 / Staat het vervolg klaar? Iemand die verder wil gaan stuur je geen doodlopende steegje in.

 

Wil je vermijden dat jouw marketing in een slapstick verandert? Contacteer mij voor een afspraak.

Peter T'Hooft, 18 augustus 2019