Van vakjargon naar klare taal

metroplan

Harry Beck, z'n naam zegt je niets. Toch ken je z'n vernuftige plannetje.

 

Het is 1931. Beck werkt bij London Underground. Hij ontwerpt een nieuw routeplan voor Londen's metronetwerk. Geïnspireerd door de technische tekening van een schakelbord, stript hij het klassieke design. In plaats van een landkaartje, schetst hij een schematisch overzicht met gekleurde bolletjes en streepjes.

 

Heuh, wat is daar zo vernuftig aan?

 

Reis terug in de tijd, zonder voorkennis. Zie je de technisch tekenaar voor je staan? Met een metroplan in elke hand? Rechts het vertrouwde kaartje, complexer door de groei van het aantal metrostations. Links een nieuwerwets concept, dat hij in z'n vrije tijd schetste. Koppig vertelt Beck je dat hij onnodige elementen schrapte. Dat hij topografie loslaat. Dat dat ondergronds toch niet bestaat.

 

Zie jij meteen dat stipje vernuft op het eind van de tunnel? Het lichtpuntje dat Beck's werkgever ook niet zomaar zag? Twee jaar duurde het, voor de nieuwerwetse wegwijzer ingang vond. Na veel schaven en schuren kreeg het groen licht. Harry Beck's plannetje werd het een succes.

 

Jouw cliënten of patiënten vatten ook niet zomaar wat jij al lang evident vindt. Het idee mag nog zo logisch zijn. De argumenten nog zo solide. Je dient alles punt per punt op een rij te zetten. Voorzichtig, alsof het dominosteentjes zijn. Dan pas krijgt jouw oplossing groen licht.

 

Vereenvoudigen is niet vanzelfsprekend. Complexe zaken laten zich graag in lange volzinnen omschrijven. Zo is er geen speld tussenin te krijgen. Vaktermen duiken gewillig op. Natuurlijk zijn ze niet bedacht voor de professionele sier.

 

Wil je klanten maken van jouw cliënten of patiënten? Dan is het zinvol om jouw gespecialiseerde oplossing te presenteren in een heldere tekst. Een verstaanbaar verhaal wordt graag gelezen. Het wordt ook sneller gedeeld. Dat is goed voor jouw ranking in Google. Dat is zeker goed voor jouw reputatie.

 

Onbelangrijk? Dat duurt tot jouw confrater of collega het wel belangrijk vindt…



Klare taal begint bij REGELS

Taal draait op regels. Zonder regels draait taal in de soep. Spelling, grammatica… je kent ze wel.

 

Taalkundige regels zijn slechts de basis. Je dient er nog een apart set normen aan toe te voegen. Die normen bepalen de tone-of-voice van jouw kantoor of praktijk. Gebruik ze consistent en je bouwt een betrouwbaar imago op.

 

De ideale tone-of-voice dien je af te stemmen op drie elementen uit jouw businessmodel: je doelgroep, de relatie die je nastreeft en de toegevoegde waarde die je levert. Leg de normen vast in een contentcharter. Dat bevat onder andere:

 

= Hoe je de naam van jouw praktijk of kantoor schrijft

= Of je mensen aanspreekt in de u- of je-vorm

= Welke termen je regelmatig gebruikt

= Wanneer je telefoonnummers nationaal of internationaal noteert

= Wat de slagzin is die er soms bij moet staan

 

Een contentcharter levert een bonus op. Je hoeft niet meer na te denken over evidenties. Zo kom je nog vlotter tot klare taal.



laat je teksten rusten

Schrijven is een productieproces, net als in een fabriek. Je passeert drie fases:

 

1 / Grondstoffen ontginnen: Als je wilt schrijven, heb je gegevens nodig. Je moet iets te vertellen hebben over het onderwerp. Opzoeken en lezen, zo kun je kennis delven.

 

2 / Ruwe grondstoffen: Gegevens in een structuur verzamelen. Op die manier maak je van de juiste stukken informatie een nieuw verhaal.

 

3 / Afgewerkt product: Met passende woorden en zinsconstructies werk je af. Kwaliteitscontrole passeer je dankzij korte zinnen en verstaanbare termen. Dat wordt een leesbare tekst.

 

Inhoud fabriceren kost tijd. Gun jezelf rust door je teksten regelmatig met rust te laten. Je kunt pas iets verbeteren als je daar klaar voor bent. Zo laat je concepten samensmelten, fase per fase.



GUN jouw content niet teveel rust

Digitale informatie heeft een voordeel in vergelijking met informatie op papier. Je kunt de inhoud blijven bewerken. Dat voordeel komt ook met een nadeel. Digitale inhoud kan op ieder moment veranderen.

 

Een blog is geen wetenschappelijke publicatie. Je zult er niet op afgerekend worden als je na publicatie iets anders formuleert, omdat dat beter leest. Kreeg jouw blog een datum mee? Dan kun je er een vermelding aan toevoegen, wanneer je een grondige update publiceerde. 

 

Contentmarketing heeft ook een doel. Conversie heet dat in het vakjargon van een contentmarketeer. Dat wil zeggen dat lezers een bepaalde actie ondernemen, nadat ze jouw tekst gelezen hebben. Lukt het niet om de gewenste actie te verkrijgen? Dan kun je de inhoud aanpassen. Bijvoorbeeld door op een andere actie af te stemmen.

 

Het nadeel van digitale informatie is dat de inhoud op ieder moment kan veranderen. Link je naar sites van anderen? Hou er rekening mee dat die links zomaar kunnen verdwijnen. Hou dit in de gaten. Dode links zijn niet alleen frusterend voor jouw bezoekers. Google maakt er ook een punt van, door jouw site een lagere ranking toe te kennen. Snoei ze weg, die dooie takken.



Er is een moment waar kunstenaars bedacht voor zijn. Dat moment waarop ze net iets teveel doen. Dan zakt hun werk als een pudding ineen. Hier loopt de grens tussen amateurisme en professioneel. Weten waar je moet stoppen, dat leer je door fouten te maken. Da's lastig. Dat heet ervaring.

 

Ervaring kun je niet krijgen, schreef Oscar Wilde ooit. Je kunt het wel kopen, bij MZT. Ik zet woorden aan het werk met klare taal. Contacteer mij om na te gaan hoe ik jouw kantoor of praktijk hiermee naar meer omzet kan loodsen.

Peter T'Hooft, 11 mei 2018