Visuele identiteit geeft karakter aan communicatie

ijsvogel

Er is een omgekeerd verband tussen het uiterlijk van vogels en hun zangkwaliteiten. Felgevederde mannetjesvogels fluiten niet even fijnbesnaard als grijze mussen.

 

Een natuurwet ligt aan de basis: opvallen of je genen blijven steken. Zang of zicht? De soort stelt de regels over de manier waarop je aandacht krijgt, indruk maakt en herkend wordt.

 

Vogels hoeven zich slechts op één kwaliteit te focussen. Een ijsvogel die gaat fluiten als een sopraan zal hoogstens verwarring opleveren bij soortgenoten. Moeite voor niets. Getsjilp volstaat.

 

In de vrije markt actief met een vrij beroep? Daar heb je aandacht nodig, moet je de juiste indruk achterlaten, wil je herkend worden. Inhoud is een begin. De juiste verpakking maakt het verschil.

 

Marketing moet op meerdere kwaliteiten focussen. Jouw visuele identiteit is er een van. Met een consequent gebruik van kleuren, lettertypes en logo kun je verder komen. Het voegt karakter toe aan jouw communicatie. Als het goed zit.



EERST KLEUR KIEZEN

Kleur wekt een gevoel op. Aan lichtsnelheid bepaalt het de sfeer waarin een tekst gelezen wordt. Kleuren lopen altijd voor op woorden. Een passende kleurkeuze zet meteen de juiste toon.

 

Wat mensen voelen bij een kleur wordt deels veroorzaakt door voorkeuren, ervaringen, opvoeding… Onderzoek wijst uit dat kleuren ook gedeelde sensaties opleveren. Natuurlijk zetten marketeers daar graag op in.

 

Wees wel voorzichtig en lees deze kleurenbijsluiter. De gedeelde sensaties van een kleur gaan steeds twee richtingen uit: positieve en negatieve. Enkel in de juiste dosering bereik je het gewenste resultaat, zonder bijwerkingen. Met een accent in een complementaire kleur, bijvoorbeeld.

 

→ Kleurkeuze gemaakt? Leg de samenstelling vast als pantone, quadri, hexadecimaal… Naargelang het medium laat een kleur zich anders formuleren.



LETTERTYPES bepalen de STIJL

Lettertypes zijn als kleding. Ze dragen de stijl van jouw praktijk of kantoor uit. Die moet aansluiten op wie je bent. Geef voorrang aan authenticiteit. Een foute keuze laat een gekunstelde indruk na.

 

Begin bij één lettertype. Klassiek kantoor? Kies voor een letter met schreef. Eigentijdse praktijk? Kies voor een schreefloze. Pas jouw voorkeur eerst toe op lopende tekst. Dit is wat lezers vooral zien en ervaren. Het bepaalt de kwaliteit van jouw communicatie.

 

Daarna kun je met fontgroottes vormgeven aan titels en subtitels. Als dat nodig is, kun je een tweede lettertype inschakelen. Let op, fontpairing lukt niet zonder inzicht. Laat je leiden door combinaties van professionele typografen.

 

Drie verschillende fonts inzetten is een maximum, wordt geschreven. Ikzelf leg nooit meer dan twee lettertypes vast voor een huisstijl. Kan het met eentje? Beter. Meer bereiken met minder, daarin onderscheidt professioneel design zich van amateurisme.

 

→ Op Google Fonts vind je vast een passend lettertype. Hier krijg je meer dan 900 libre licensed fonts voorgeschoteld. Je mag ze gratis inzetten voor jouw online communicatie. Je kunt ze ook downloaden voor offline gebruik.



het LOGO staat symbool

Branding begon als brandmerk. Door een merkteken in een dier te branden, werd de eigenaar ervan aangeduid. Het concept werd tijdens de industriële revolutie opgepikt voor marketingdoeleinden. Josiah Wedgwood gebruikte het als een van de eersten om zijn producten herkenbaar te maken.

 

Vandaag zijn logo's onmisbare marketingtools. Ze symboliseren bedrijven en merken. Op die manier maken ze kwaliteiten zichtbaar, dragen ze indrukken mee en zorgen ze voor herkenning.

 

Laat je een logo ontwerpen voor jouw praktijk of kantoor? Zorg dat het aansluit op de kwaliteit die je levert. Zorg dat het overeenstemt met de indruk die je achterlaat. Zorg dat het past bij de herinnering die jouw prestatie oproept.

 

Het juiste logo is geen hocus-pocus waardoor jouw aanbod als bij toverslag beter wordt. Het is een merkteken dat jouw diensten symboliseert op een onderscheidende, herkenbare en memorabele manier. Paul Rand samengevat.

 

→ Logo's worden vectorieel opgeslagen. Met zo'n bestand kunnen diverse formaten van een beeldmerk gereproduceerd worden. EPS is het gangbare bestandstype voor professioneel gebruik.



Vogels zingen zoals ze gebekt zijn. Het heeft niets met hun veren te maken. Het gaat over wie ze zijn.

 

Kwaliteiten, indrukken en gedenkwaardigheid worden niet veroorzaakt door een huisstijl. Visuele identiteit zorgt enkel voor de consequente weergave van een werkelijkheid. Het geeft pas karakter aan communicatie als het hierin past. Authenticiteit vertalen naar de juiste kleuren, lettertypes en logo, daarin zit het verschil.

 

Alles op een rij voor jouw vrije beroep? Contacteer mij voor een afspraak, als het nodig is.

Download
Kleurkeuze.pdf
Adobe Acrobat document 167.4 KB

Peter T'Hooft, 27 december 2018