MAILING

E-mailmarketing is wel een vak apart!

Je wil contact houden met je klanten. Relaties opbouwen en onderhouden. Met een e-mail breng je helder over wat je wil zeggen. Als je het goed doet, tenminste …

JA, IK WIL MET EEN E-MAILEXPERT WERKEN

Beginnen bij de basics van mail …

Privacy

Respect voor je ontvangers, dat is het fundament van e-mailmarketing. De wetgever helpt zelfs een handje. Draag zorg voor een verwerkingsregister, verwerkersovereenkomst, privacyverklaring …

Template

De vorm van een e-mail moet ondersteunen wat je wil bereiken. Laat je niet verleiden tot fantasietjes. Hou rekening met verschillende toestellen. Vergeet ook niet te testen in dark-mode.

Inrichting

Een professioneel systeem heeft aparte pagina's voor mensen die wensen uit te schrijven. Soms kun je ook landingspagina's aanmaken. Vergeet ook de plain-text versie niet voor ontvangers die geen html-mails kunnen bekijken.

Onderhoud

Een mailsysteem moet goed onderhouden worden. Een gebrek eraan kan tot gevolg hebben dat je mails vaker als spam gelabeld worden. Hou ook nieuwe toepassingen in de gaten, zodat je niet achteroploopt op de feiten.

Instellingen

Naar groepen mailen doe je niet met een mailapplicatie voor dagelijks gebruik. Je hebt een platform nodig. Dat moet geautoriseerd worden om met jouw domeinnaam te mailen. Met enkele dns-instellingen is dat geregeld.

Inschrijven

Om e-mailadressen van geïnteresseerden te verzamelen kun je op je site en op landingspagina's formulieren of pop-ups inzetten. Helemaal af wordt het met een dubbele opt-in en een leadmagnet die motiveert.

Importeren

Haal je gegevens uit je klantendatabase? Als je toelating hebt om met die groep te mailen, ga je gang. Maar passeer zeker langs een maillijst-verificatiesysteem. Bounces zijn nefast voor je deliveryrate.

Waarom Peter e-mailmarketing aanbeveelt?

Een plaatje posten op sociale media is zo gepiept. Na enkele likes komt een veelbelovend gevoel opzetten. En dan … wachten.


Je weet dat je een kanaal gebruikt dat je boodschap niet zomaar aflevert. Je beseft dat je hier niet alleen naar de aandacht van je doelgroep hengelt. Je merkt dat je communiceert in een context die alle kanten tegelijk uitgaat.


Met e-mailmarketing ben je beter af. Het is je eigen kanaal voor je eigen verhaal. Jij bepaalt de inhoud, het tijdstip én de doelgroep. Zo boek jij betere resultaten voor jouw bedrijf.

Er bestaan vele soorten e-mailings.

Hier vind je enkele types opgelijst.

Klik erop en je krijgt meer details.

  • Welkomreeks

    Dit is een van de beste e-mails om in te zetten voor je marketing. Je scoort meteen bij nieuwe klanten. Makkelijk, want je kunt deze mails automatiseren.


    Wanneer een nieuw contact een eerste bestelling plaatst, een product registreert, een online profiel aanmaakt, een klantenlabel krijgt in je contactendatabase … kan er een korte reeks e-mails getriggerd worden:


    • Bedanken en voorstellen wat ze kunnen verwachten
    • Uitleggen hoe je bedrijf service-na-verkoop regelt
    • Tips geven voor het gebruik van je producten of diensten
    • Navragen hoe je product of dienst ervaren wordt
    • Een cadeautje op de verjaardag van je klantenrelatie sturen
    • Naar een review of referentie vragen

    Hou zo'n mailreeks inhoudelijk goed in de gaten. Je moet de inhoud bijwerken als er iets in je aanbod wijzigt. Schrijf regelmatig ook zelf eens in op de welkomreeks, zodat je beleeft wat je nieuwe klanten ervaren.

  • Nieuwsbrief

    Een klassieker bij e-mailmarketeers. Periodieke mails waarmee je klanten of relaties op de hoogte houdt van nieuws dat te maken heeft met je aanbod. Let er wel op dat het interessant blijft. Dat doe je door te focussen op hun problemen, niet door het over je eigen uitdagingen te hebben.

  • Productlancering

    Je gamma wordt uitgebreid met een nieuw product. Of je biedt een nieuwe service aan. Als je dat niet laat weten aan je klanten, blijven ze onwetend. Met een e-mailcampagne kun je meteen informeren. Hou de inhoud van die mail eenvoudig en focus enkel op dat product of die service.

  • Koud mailen

    Nieuwe klanten benaderen? Bij outbound e-mails moet je professioneel tewerk gaan. Zoek naar mogelijke klanten. Zorg dat je op een correcte manier aan de juiste contactgegevens komt. Doe een zinvol voorstel en volg reacties op. Spam zeker niet.

  • Persbericht

    Via e-mailmarketing kun je ook journalisten en bloggers benaderen. Zorg voor een degelijke database, waar ze ook kunnen op inschrijven. Hou de stijl en templates van je mails eenvoudig. Geef ook aan waarom je een journalist mailt en maak dat hij of zij zich ook kan uitschrijven.

  • Promotie

    Een promotie is een tijdelijke prijs-waarde-verhouding die je uit onevenwicht brengt om nieuwe kopers aan te trekken. Laat weten welke korting of welk extra je geeft. Beperk dat in de tijd. En wees in je e-mailing duidelijk wat kanten moeten doen om van je promotie te profiteren.

  • Bevraging

    Een goeie klantenbevraging gaat verder dan een score van 1 tot 10 'of klanten je bedrijf of merk zouden aanbevelen' (de net-promoter-score). Mail je een bevraging? Link naar een landingspagina met het formulier waar ze ook kunnen aanduiden waar je minder scoort. Zorg ook voor een bedankje, via een automatische opvolgmail.

  • Crisiscommunicatie

    Een ongeluk zit in een klein hoekje. Gebeurt het onverwachte? Je kunt geen klanten ontvangen? Alle leveringen vallen in het water? Stuur meteen een mail en geef duidelijkheid. Je kunt je voorbereiden op zulke omstandigheden. Met enkele e-mails die hiervoor opgesteld werden, klaar voor gebruik.

  • Excuusmails

    Iemand begaat een flater. Missen is menselijk, maar ondertussen komt je bedrijf in een slecht daglicht te staan. Kapitale fouten kun je onschadelijk maken met een mail waarin je prompt je verontschuldigingen aanbiedt en een rechtzetting voorstelt. Gebruik dit type mails doordacht!

  • Uitnodiging

    Je organiseert een event, on- of offline. Mensen moeten inschrijven. Handig. Zo kun je in realtime volgen hoe groot je publiek zal zijn. Confirmeer elke inschrijving automatisch en stuur een reminder voor het event. Wil je een bepaald doel bereiken? Verwerk dat in de opvolgmail die je nastuurt.

  • Transactionele mails

    Je koopt iets op een site. Je maakt een login aan. Je vergeet je winkelwagentje om te zetten in een aankoop. Dan ontvang je een bevestigingsmail. Zo'n type mails noemen we servicemails of transactionele mails. Ze worden getriggerd door een actie op een website of een webshop. 

  • Automatisaties

    Je wil iets op maat overbrengen aan iemand uit je database. Iets aparts, dat afhankelijk is van een variabele. Het maakt je boodschap persoonlijk. Het kan een tijdstip zijn. Een verjaardag, bijvoorbeeld. Of omdat iemand iets wil proberen. M'n drie leerzame anekdotes over e-mailmarketing, bijvoorbeeld.

Setup

Je wil starten met e-mailmarketing? Zoek je iemand die je kan helpen met het opzetten van een strategie en systeem?

MAIL ME JE GEGEVENS

Support

Al aan de slag met e-mailmarketing en je wil weten of het beter kan? Leren hoe je zelf campagnes verstuurt?

BEL MIJ

Service

Wil je e-mailings verzenden voor je bedrijf? Maar je hebt zelf onvoldoende tijd? Graag profiteren van m'n ervaring en expertise?

BEKIJK M'N TARIEVEN

Ziehier m'n recentste realisaties …

Je zet grote ogen op!

Nog maar vier komieken van Monty Python zijn in leven.


Waaraan de andere leden van het Britse gezelschap overleden zijn? Misschien aan te veel gekookt varkensvlees.


Tijdens een sketch van Monty Python staat in een restaurant net dat vlees ten overvloede op het ontbijtmenu. Er zitten gehelmde Vikings die het vlees in blik héél lekker vinden. En dat laten ze herhaaldelijk merken. Door één woord te zingen. Kijk maar.


Jaren later gingen mensen op het internet precies dat woord gebruiken als ze té veel ongevraagde mail kregen: spam.


Share by: